Dla gęściej zaludnionych obszarów dzielnic obrzeżnych, w których nie wykazano zasadności realizacji metra, tramwaje będą stanowić podstawowy sposób obsługi podróży międzydzielnicowych, a także zapewnią możliwość komfortowego i sprawnego dojazdu do szkieletowych systemów transportu szynowego – metra i kolei. W pozostałych obszarach miasta sieć tramwajowa będzie pełnić rolę uzupełniającą - czytamy w projekcie studium przygotowanym przez ratusz.
Na liście nowych tras tramwajowych znalazło się ich aż trzynaście. O to one:
- trasa tramwajowa w ciągu ulic: Trakt Nadwiślański, Myśliborska, Familijna i Modlińska na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Trakt Nadwiślański do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Jagiellońskiej,
- trasa tramwajowa w ciągu Trasy Olszynki Grochowskiej i ulic: Głębocka, św. Wincentego, Matki Teresy z Kalkuty na odcinku od Trasy Mostu Północnego do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Rembielińskiej,
- trasa tramwajowa w ul. M. Kasprzaka na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Wolskiej do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Skierniewickiej,
- trasa tramwajowa w ciągu: ul. K.J. Ordona, tunelu pod dworcem Zachodnim, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., ulic: J. i J. Rostafińskich, Rakowieckiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Jana III Sobieskiego, al. Rzeczypospolitej, wraz z odgałęzieniami:
- w ul. J. Gagarina,
w ulicach: św. Bonifacego i gen. W. Sikorskiego na odcinku od ul. Jana III Sobieskiego do al. Wilanowskiej, - trasa tramwajowa w al. Tysiąclecia na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Grochowskiej do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Kijowskiej,
- trasa tramwajowa w ciągu: ul. Budowlanej, mostu Z. Krasińskiego, ul. Z. Krasińskiego, ul. J. Ficowskiego, przejazdu nad linią kolejową nr 20, ulic: J. Ostroroga, Płockiej, S. Krzyżanowskiego na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Rembielińskiej do Dworca Zachodniego,
- trasa tramwajowa w ciągu ulic: Grochowskiej, Płowieckiej jako kontynuację istniejącej trasy tramwajowej w ul. Grochowskiej do ul. Marsa,
- trasa tramwajowa w ciągu ulic: gen. S. Maczka i Powązkowskiej od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Powstańców Śląskich do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Okopowej,
- trasa tramwajowa w ulicy Stawki od istniejącej trasy tramwajowej w alei Jana Pawła II do istniejącej trasy tramwajowej w ulicy Okopowej,
- trasa tramwajowa w al. Polski Walczącej jako kontynuację trasy na ulicy Gagarina do Trasy Siekierkowskiej,
- trasa tramwajowa w ul. Gniewkowskiej na odcinku od trasy tramwajowej planowanej (tunel pod Dworcem Zachodnim i dalej w ulicy Ordona) do zajezdni R-6 Odolany,
- trasa tramwajowa w ciągu ulic: Płochocińskiej i Annopol na odcinku od trasy tramwajowej opisanej na początku (Trakt Nadwiślański, Myśliborska, Familijna i Modlińska), do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Annopol.
Czego brakuje?
Plan jest dość ambitny chociaż oczywiście nie znamy, nawet orientacyjnej, daty do kiedy stolica miałaby zyskać wszystkie opisane linie. Studium wykazuje kierunki i ambicje jakie ma Warszawa. Drugą istotną kwestią jest to, co w studium się nie znalazło albo znalazło w formie "do uzgodnienia". To między innymi trasa przez Trakt Królewski czy na Puławskiej od Wyścigów do granicy miasta. Tę drugą w kampanii wyborczej z 2018 roku obiecywał Rafał Trzaskowski. W zeszłym roku upominali się o niego mieszkańcy, o czym pisaliśmy tutaj. Tę pierwszą natomiast uwzględniono w planie innych korytarzy wysokowydajnego transportu zbiorowego.
Co to oznacza? Tramwaje mogą się tam pojawić, ale nie muszą. Zacytujmy projekt studium: Inne korytarze wysokowydajnego transportu zbiorowego nakazuje się realizować w formie wydzielonej trasy tramwajowej, wydzielonych pasów tramwajowo-autobusowych, wydzielonej jezdni dla autobusów lub wydzielonych pasów ruchu dla autobusów wyodrębnionych z istniejącej jezdni. Może być to zatem równie dobrze... buspas. Taki zapis znalazł się też właśnie w kwestii Puławskiej.
Część tras w budowie lub przygotowaniu
Oczywiście część wypisanych powyżej tras jest nam dobrze znana. Zaawansowane są prace na Gagarina, na Wilanów, na Kasprzaka, część w przetargu. Inne na etapie zbierania dokumentacji. Obecnie czekamy na szczegółową odpowiedź dotyczącą kilku tras. Wtedy zaprezentujemy Państwu komplet zweryfikowanych tras nad którymi obecnie trwają prace. Pamiętajmy, że część z nich jest w przygotowaniu. Jak tłumaczy nam rzecznik Tramwajów Warszawskich, Maciej Dutkiewicz, zbieranie i tworzenie dokumentacji to zazwyczaj 70% koniecznej do wykonania pracy.
Zwłaszcza, że są też ciekawe przypadki jak choćby tramwaj w Alei Wilanowskiej od Ronda Unii Europejskiej (w sąsiedztwie Westfield Mokotów) do pętli przy skrzyżowaniu Puławskiej, Niepodległości i Wilanowskiej (okolice dawnego Dworca Południowego). Nie odnajdujemy tego korytarza w studium, a jednak trwają prace przygotowawcze tj. wystąpienie o decyzję środowiskową. Więcej szczegółów już wkrótce.
Nowy etap wojny. Pierwszy ukraiński nalot na Rosję
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?